zondag 1 september 2013

Het internet zit in zijn pubertijd

Heel veel ondernemers hebben het idee dat ze te laat zijn om het internet nog toe te passen. Ze verkeren in de veronderstelling dat je met alles wat je nu doet toch te laat bent of achter de feiten aan loopt. Veel voorkomende uitspraken van hun kant zijn dan ook: “ Was ik er maar eerder bij” of “ Had ik het maar bedacht”

Toch is niets minder waar. Het internet is op dit moment absoluut nog aan het puberen en het kan nog alle kanten op gaan. Denk maar aan videomarketing, informatie- en communicatietechnologie die met de introductie van G4 nog hun intrede gaan doen.

De versnelling van de communicatie gaat door richting ‘real-time’, waardoor we in staat worden om ons gedrag onderling beter te coördineren (denk aan bijv. ‘adaptive cruise control’). Communicatie wordt coördinatie, data worden streams! En op deze streams worden voortdurend bewerkingen uitgevoerd door computers om er patronenen verbanden uit te halen. Real-time wisdom of the crowds in plaats van af en toe stemmen uitbrengen.
De communicatiefrequentie kan snel omhoog zodra mensen een steeds groter deel van de communicatie gaat uitbesteden aan zogenaamde ‘intelligent agents’, die steeds meer van ons weten en namens ons kunnen handelen. De computer gaat ons steeds meer helpen bij het maken van keuzes en wordt onze coach, adviseur, planner, instructeur.

Altijd en overal verbonden
Steeds meer mensen zullen verbonden raken met internet (globalisering), ook in ontwikkelingslanden, en ook het aantal onderlinge netwerkverbindingen zal toenemen. Daarmee groeit het aantal knoopunten (‘nodes’) van het internet.
De komende jaren zijn we voortaan overal connected (‘anywhere’): in eerste instantie via ‘smart phones’ later (over 20 jaar) mogelijk ook via hersencommunicatie. Deze telefoons weten steeds meer van ons en zitten vol sensoren waarmee ze een eigen bewustzijn hebben van de omgeving, een ‘situational awareness’ en kunnen van daaruit handelen.
Dat alles maakt dat plannen en beslissen, of in ieder geval de gedetailleerde invulling, kan worden uitgesteld tot het allerlaatste moment (‘just in time’): je kunt nog op laatste moment bijstellen, fijnregelen, net zoals het menselijk lichaam dat doet.
Afspraken maken (‘een coördinatie-probleem’) zoals we dat tot nu toe hebben gedaan, zal hierdoor gaan veranderen, zoals we met mobiele telefoons al hebben gezien. Een afspraak hoeft van tevoren minder precies geregeld te worden.

Internet als intelligent brein
Om de intelligentie verder de vergroten is een gelaagde netwerkstructuur nodig, met verschillende reactiesnelheden. Daarbij kan nog veel geleerd worden van de structuur van de hersenen. Deze zijn continu in verandering afhankelijk van het gebruik, adaptief met verdichtingen en verdunningen van het aantal verbindingen.

Informatie wordt steeds vluchtiger (denk aan: Twitter): dingen zijn 5 minuten interessant. In de toekomst zal internet, als de communicatie- en verwerkingssnelheid toeneemt, steeds meer in staat zijn dit soort informatie op te nemen. Ter vergelijking: het grootste deel van het menselijk brein is bezig met het verwerken van visuele informatie. Een groot deel van de informatie is alleen interessant op het moment zelf en niet op langere termijn.

Computers gaan menselijke taal begrijpen
Een belangrijke doorbraak voor wisdom of the crowd wordt verwacht op het vlak van zogenaamde semantische technologie. Computers werken nu nog vooral met losse woorden, wij mensen werken met zinnen en woorden hebben daarin een betekenis afhankelijk van hun context. Computers gaan onze taal steeds beter begrijpen en uiteindelijk niet alleen geschreven maar ook gesproken woord. Dat maakt het mogelijk om miljoenen berichten en geluidsopnames te analyseren en doorzoekbaar te maken.Een enorm reservoir aan kennis wordt dan ontsloten.

Internet der Dingen
De verwachting is dat alle apparaten en voorwerpen in onze omgeving voorzien zullen gaan worden van een kleine chip waarmee ze verbonden kunnen worden met het internet. Op dat moment kunnen alle apparaten met elkaar gaan communiceren en kan er uit het combineren van informatie van verschillende objecten nieuwe verbanden gehaald worden. Dit gaat leiden tot hele nieuwe mogelijkheden die we nu nog niet kunnen overzien. De wisdom of the crowd zou dan ook kunnen slaan op de kennis die we uit een ‘zwerm’ van objecten gaan halen.

Lees ook het volgende artikel:
- Je ideale levensstijl
- Verschuiving van traditioneel naar ICT Intelligence Marketing
- De nieuwe manier van online shopping via de smartphone App

Meer weten over gebruiksvriendelijke ICT marketing tools? Klik op onderstaande banner


Safility BV is in Nederland onafhankelijk intermediair & supplier van Streamlife Internet Communicatie Software. Vanaf ultimo november 2013 ook beschikbaar in de Nederlandse en Engelse taal.
Meer weten? Klik op onderstaande banner of stuur een mail naar safility@gmail.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten